Een marketingplan is als een cake. Als je op goed geluk bakt, gaat er ongetwijfeld iets mis. Een overzichtelijk, duidelijk en bewezen recept is dus cruciaal. Benieuwd naar dé ingrediënten voor een overheerlijk marketingplan? Je ontdekt ze in deze blog.
1. Doel: maak een duidelijk recept
Onderzoek wijst uit dat mensen 20% meer kans hebben om hun doelen te behalen wanneer ze deze opschrijven. Voor je in het wildeweg aan de slag gaat, is het dus een goed idee om voor jezelf uit te maken wat je juist wil bereiken. Start daarom met het bepalen van duidelijke, specifieke doelen voor je bedrijf om zo een gericht plan op tafel te toveren. Gebruik hiervoor het SMART-principe.
SMART staat voor:
- Specific (specifiek)
- Measurable (meetbaar)
- Attainable (haalbaar)
- Relevant (relevant)
- Time-bound (tijdsgebonden)
Een SMART-doel kan bijvoorbeeld zijn: “200 leads via Facebook advertenties in 2 maanden tijd”. Dit doel kan relevant en haalbaar zijn voor je bedrijf. Daarnaast is het specifiek, meetbaar en is de tijdsperiode goed afgebakend. Zo zijn je doelen steeds duidelijk, kom je niet voor verrassingen te staan en vermijd je verkeerde interpretaties.
2. Doelgroep: bepaal welke zoetebekken je wilt bereiken
Nu je weet wat je doelen zijn, moet je jezelf afvragen wie je wil bereiken. Zijn je klanten zoetebekken die kicken op suiker? Of verwachten ze misschien een gezonde variant zoals appelcake?
Een vaak gebruikte methode om je doelpubliek te bepalen, is het definiëren van een buyer persona. Simply put is dit een gedetailleerde beschrijving van jouw beoogde klant. Wees hierbij specifiek. Wat zijn hun demografische gegevens? Denk hierbij aan zaken zoals leeftijd, geslacht, inkomen of beroep. Maar nog belangrijker, met welke problemen en noden kan jij hen helpen? Speel dit uit in jouw marketingcampagne. Benoem het probleem van je doelgroep en leg uit hoe jouw product of service dit probleem verhelpt.
3. Analyse: bekijk welke ingrediënten je ter beschikking hebt
Doelen en doelgroep? Check! Maar hoe ga ik nu verder? Je kijkt eerst of je alle ingrediënten wel in huis hebt om een geslaagd marketingplan in je oven te kunnen steken. Anders gezegd, wat is de huidige stand van zaken voor je bedrijf.
Een effectieve eerste stap is het uitvoeren van een SWOT-analyse. “SWOT??” hoor ik je al denken. Dat staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Sta even stil bij de sterktes, zwaktes, potentiële bedreigingen en opportuniteiten van jouw bedrijf. Zo krijg je meteen een beter beeld waar je bedrijf kan verbeteren, maar ook waar je broodje al gebakken is.
Je bent waarschijnlijk niet de enige speler op de markt, dus ga je ook kijken naar je concurrenten. Waar zijn zij sterk of juist minder goed in? Hoe ziet de markt eruit? Gebruik al deze informatie om te bepalen wat jouw combinatie van ingrediënten zo uniek maakt. Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Wat geeft jou een competitief voordeel vergeleken met je concurrenten?
4. Tactieken: kies je keukengereedschap
We hebben onze doelen zorgvuldig opgesteld en kennen de sterktes van ons bedrijf. Klaar om aan de slag te gaan? Niet zo snel daar, masterchef! Hebben we al nagedacht hoe we onze doelgroep gaan bereiken?
Eens je doelen bepaald zijn, is het belangrijk om te brainstormen over de tactieken die je gaat gebruiken om deze doelen te behalen. Welke kanalen ga ik inzetten? Welk soort content ga ik posten en hoe vaak? Welke acties kan ik ondernemen? Neem nu terug ons voorbeeld van 200 leads via Facebook advertenties in 2 maanden tijd. Om dit te bereiken kan je best call-to-actions bij je advertenties plaatsen, de landingspagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken en verschillende visuals en beschrijvingen testen. Denk dus steeds op voorhand na hoe je je doelen best kan bereiken.
5. Bepaal je budget
Natuurlijk heb je geen oneindige hoeveelheid ingrediënten ter beschikking. Daarom zal je rekening moeten houden met je budgetten. Je zou bijvoorbeeld ook Facebook advertenties kunnen opzetten naast de content op je Facebookpagina. De vraag is alleen of hier wel voldoende geld voor vrijgemaakt kan worden. Bij het bepalen van je tactieken zal je dus ook altijd rekening moeten houden met je beschikbare resources. Stel jezelf vragen zoals: waar ga ik het meeste aan spenderen? Ga ik mijn budget spreiden of alles in één keer spenderen? Ga ik elk gekozen kanaal evenveel budget geven?
Ziezo, je marketingplan is klaar om op de wereld losgelaten te worden. Wanneer je deze stappen zorgvuldig uitvoert, zal zelfs de bomma jaloers zijn op jouw verrukkelijke creatie.