fbpx
Web- en marketingbureau in België

Word beter vindbaar online en investeer in SEO

Sofian, co-founder van Weblabs
admin
1 mei 2023
SEO-blokjes: afbeelding met gekleurde blokjes waarop de letters SEO staan geschreven

De laatste jaren wint SEO wereldwijd aan populariteit en ook in Vlaanderen investeren steeds meer bedrijven uit verschillende sectoren in SEO. Of je nu een marketingbedrijf, transportbedrijf of een bedrijf uit de toeristische sector bent, SEO kan bijdragen aan het succes van jouw bedrijf. Want wie wil er nu niet bovenaan staan in de Google Search resultaten?

Hoewel investeren in SEO in eerste instantie als een grote uitgave kan overkomen, is de ROI (Return On Investment) enorm. Naast het vergroten van het organisch verkeer naar je website, heeft SEO nog vele andere voordelen die niet altijd direct zichtbaar zijn. In dit artikel ontdek je waarom investeren in SEO een slimme zet is voor jouw bedrijf.


Geef jouw bedrijf een vliegende start naar de top

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is de kunst van het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines, zoals Google Search. Google Search hanteert tal van factoren bij het bepalen van de zoekresultaten. Door jouw website SEO-proof te maken, vergroot je de kans dat je hoger scoort in de zoekresultaten. Enkele belangrijke factoren waar je rekening mee moet houden zijn:

  • Keywords: het gebruik van de juiste zoekwoorden is essentieel voor een goede SEO-score. Er zijn verschillende SEO-tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden.
  • Relevantie en kwaliteit van de inhoud: de inhoud van je website moet relevant en van goede kwaliteit zijn om hoog te scoren in de zoekresultaten. Zaken als de meta title, meta description, titel en de juiste zoekwoorden spelen hierbij een belangrijke rol.
  • Linkbuilding: het opbouwen van links naar jouw website vanuit andere kwalitatief hoogwaardige websites verhoogt de autoriteit van jouw website en kan leiden tot een hogere SEO-score.
  • Technische optimalisatie: een logische structuur van je website, interne links en een snelle laadtijd zijn slechts enkele voorbeelden van technische aspecten die bijdragen aan een goede SEO-score.

In deze blog gaan we dieper in op de belangrijkste aspecten van SEO en geven we praktische tips om jouw website hoger te laten scoren in de zoekresultaten.


Laat jouw bedrijf uitblinken en wees de pionier binnen jouw sector

Hoewel SEO al sinds de jaren 2000 bestaat en wereldwijd door veel bedrijven wordt gebruikt om de online vindbaarheid te verbeteren, zien we vooral de laatste jaren een groeiende populariteit. In België is SEO pas recentelijk in opkomst en hebben nog maar weinig bedrijven zich gewaagd aan SEO-optimalisatie.

Dit betekent dat vandaag de dag de perfecte gelegenheid is om te beginnen met een SEO-campagne voor jouw bedrijf! In veel sectoren is het nog steeds mogelijk om bovenaan de zoekresultaten van Google te verschijnen. Dus waar wacht je nog op? Start vandaag nog met het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines en verbeter de online vindbaarheid van jouw bedrijf.


Creëer een robuuste en toekomstbestendige website

Investeren in SEO houdt ook in dat je werkt aan een sterke, goed gestructureerde website die klaar is voor de toekomst. Zoals eerder in deze blog vermeld, is technische optimalisatie een belangrijk onderdeel van SEO. Het opzetten van een logische structuur van je website met hoofd- en subpagina’s is niet alleen voordelig voor het hoger ranken in Google, het verbetert ook de gebruikservaring voor bezoekers die snel en gemakkelijk door jouw aanbod willen navigeren.

Bovendien is SEO, in tegenstelling tot SEA, een duurzame manier om je website te optimaliseren. Het kan enkele jaren duren voordat je de vruchten van je investering plukt, maar het zal zich zeker terugbetalen en je website toekomstbestendig maken. Dus als je wilt werken aan een sterke, gestructureerde website die klaar is voor de toekomst, investeer dan in SEO!


Een overzicht van handige SEO-tools

Geoptimaliseerde SEO vereist kennis en expertise. Gelukkig zijn er tal van nuttige tools beschikbaar die kunnen helpen bij het verbeteren van de SEO van je website en het gemakkelijker maken van het proces. Als je ooit zelf aan SEO wilt beginnen, zijn de volgende tools een absolute aanrader:


Google Analytics

Google Analytics is een essentiële tool voor iedereen die het verkeer op zijn website wil analyseren. Deze webanalyse-service wordt gratis aangeboden door Google en stelt je in staat om het verkeer op je website nauwkeurig bij te houden en uitgebreide analyses uit te voeren. Met de informatie die je verzamelt, krijg je inzicht in de gebruikerservaring van je bezoekers en kun je eventuele gebreken op je website identificeren en effectieve oplossingen implementeren. Google Analytics is de ultieme tool voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in zijn eigen website.


Google Search Console

Google Search Console is een andere gratis tool van Google waarmee je waardevolle informatie over je website kunt verkrijgen. Met deze tool krijg je meer inzicht in de prestaties van je website in de zoekresultaten van Google. Google Search Console kan bijvoorbeeld helpen bij het controleren van je website op crawl- en indexatieproblemen. Daarnaast is het ook een nuttige tool om de juiste keywords te vinden. Het kan bijvoorbeeld meer inzicht geven in de zoekwoorden die mensen gebruiken voordat ze op jouw website terechtkomen. Google Search Console is een waardevolle tool voor iedereen die zijn website wil optimaliseren voor zoekmachines.


SEMrush

Een van de meest krachtige tools voor SEO-optimalisatie is SEMrush. Met SEMrush kun je eenvoudig een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, waardoor je een uitgebreide lijst met relevante zoekwoorden krijgt. Bovendien kun je met SEMrush de prestaties van de concurrentie analyseren en de gezondheid van jouw website in de gaten houden.


Surfer SEO

Surfer SEO is een handige tool die je helpt bij het schrijven van SEO-geoptimaliseerde teksten. Met de Google Chrome extensie van Surfer SEO krijg je richtlijnen over de inhoud van jouw artikel, het aantal woorden, titels en afbeeldingen en welke specifieke woorden je moet gebruiken om hoger te scoren in de Google Search resultaten. Surfer SEO biedt ook inzicht in de SEO-strategie van de concurrentie.


Moz

Moz is een toegankelijke SEO-tool die geschikt is voor kleinere websites. Met Moz kun je zoekwoordenonderzoek doen, backlinks testen en de plaats van jouw website in de Google Search resultaten bijhouden. Moz is gebruiksvriendelijk en biedt een breed scala aan functies.


Ahrefs

Met een van de grootste databanken van backlinks is Ahrefs een goede keuze wanneer je je meer wilt focussen op dit aspect van de SEO-optimalisatie van je website. Ahrefs biedt onder andere een keyword explorer, een rank tracker en een site audit die de volledige website analyseert. Ahrefs is geschikt voor bedrijven die zich richten op de Belgische markt.


KWFinder

KWFinder is een tool van de Mangools Suite waarmee je een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren. Het is een voordelige optie met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Je kunt ook met KWFinder analyseren wat jouw concurrentie momenteel doet.


UberSuggest

UberSuggest is een geliefde tool van Neil Patel die je helpt bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, het in de gaten houden van jouw website ranking en het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Je kunt UberSuggest gratis uitproberen. Het programma heeft een intuïtieve interface en praktische resultaten.


SEO: uitbesteden of zelf doen?

Het is een veelgestelde vraag: moet je de SEO-optimalisatie van je website zelf doen of uitbesteden aan een expert? Jouw eigen skills, budget, beschikbare tijd en de omvang van je website spelen hierbij een belangrijke rol. Er zijn zowel voor- als nadelen verbonden aan het al dan niet uitbesteden van je SEO-campagne.

Als je weinig ervaring hebt met online marketing en een drukke agenda hebt, is het verstandig om je SEO-activiteiten uit te besteden aan een bedrijf met ervaring, zoals Weblabs. Op die manier kan je er zeker van zijn dat de voortgang van jouw website dagelijks op de voet wordt gevolgd.

Bij het kiezen van een bureau met SEO-expertise is het essentieel om te kiezen voor een bedrijf met een breed portfolio van goede referenties. Bij Weblabs kan je bijvoorbeeld terecht voor succesvolle projecten. Bekijk hier ons overzicht van succesvolle projecten.

Terug naar artikels

Maandelijkse marketingtips ontvangen?

Ontvang elke maand tips voor meer leads en conversies lorem

Artikelinhoud

Analyse du site web avant sa création chez Weblabs

Gratis website analyse

Krijg een videoanalyse met alle verbeterpunten & opportuniteiten, door één van onze experts!
Vraag analyse aan